Переробка деревини у держлісгоспах: реалії Волині

Пріоритетним напрямком у використанні лісових ресурсів  на Волині визначено переробку деревини, що створює передумови для збільшення випуску продукції в обробленому вигляді, нових робочих місць та наповнення місцевих бюджетів.

Обсяги щорічного користування лісом встановлені  в процесі чергового лісовпорядкування і затвердженні Міністерством екології та природних ресурсів України. Щорічна розрахункова лісосіка становить 720 тис. куб. м.

На виконання протоколу №3 засідання розширеної виробничої наради Агентства лісових ресурсів України від 26.03.2015 року Волинським обласним  управлінням лісового та мисливського господарства проводиться робота, направлена на підвищення ефективності переробки деревини, нарощування обсягів, збільшення випуску продукції.

Необхідно відмітити, що Волинь – одна з областей, яка має найвищу питому вагу деревини, що направляється в переробку. Динаміка обсягів переробки деревини лісопильними цехами лісогосподарських підприємств наступна:

2014 р. – 220 тис. куб. м,

2015 р. –252 тис. куб. м,

2016 р. – 304 тис. куб. м.

Сьогодні в державних лісопильних цехах області працює 798 робітників.

Так, за звітний період (10 місяців року) державними деревообробними підрозділами перероблено 309,1 тис. кбм деревини, або на 62,4 тис. кбм більше, ніж за відповідний період минулого року і випущено пилопродукціі 121,0 тис. кбм, що на 24,2 тис. кбм більше ніж за 2016 рік.

Збільшення обсягів робіт відбулося по всіх підприємствах, які займаються переробкою.

Найкращих результатів в нарощуванні обсягів переробки деревини досягнуто Маневицьким – 54,6 тис. кбм, Цуманським – 27,7 тис. кбм, Городоцьким держлісгоспами – 21,3 тис. кбм.

Виготовлено продукції переробки на суму 349 млн грн, або ріст, порівняно з 2016 роком, становив 85,2 млн грн. Зокрема, випущено заготовок для європіддонів – 93,1 тис. кбм, пиломатеріалів хвойних 22,0 тис. кбм, заготовок та пиломатеріалів дубових 6,0 тис. кбм.

Важливим фактором у питаннях переробки деревини є вихід із 1 кбм деревини, пущеної переробку, який зріс до 1132 грн.

Наше завдання – досягти виходу з 1 кбм переробленої деревини 1200 грн і більше, а на підприємствах з участю переробки деревини дуба – 1400 грн.

Значну увагу приділялось контролю за нормами списання сировини, належному обліку робочого часу та обладнання.

В держлісгоспах області експлуатується 20 сушильних камер з одноразовим завантаженням 800 кбм.

На виконання заходів Уряду України, спрямованих на скорочення обсягів  поставки деревини в необробленому вигляді на експорт, збільшення виробництва і поставок продукції переробки деревини по кожному держлісгоспу розроблено програму технічного переоснащення лісопильного виробництва, якою передбачено:

залучення в переробку не менше 40% ресурсів лісосічного фонду, що заготовлюється щорічно;

реконструкцію виробничих та побутових приміщень;

переведення роботи лісопереробних цехів на дві повноцінні зміни;

запровадження екологічних ресурсозберігаючих технологій;

встановлення суворого контролю за використанням лісосировинних, матеріальних та фінансових ресурсів на випуск продукції переробки;

доведення рівня випуску та реалізації  продукції в підсушеному вигляді не менше 30-40%;

встановлення суворого контролю за використанням наявного сушильного господарства;

створення належних безпечних та побутових  умов, вирішення соціальних питань робітників, зайнятих переробкою деревини.

Особлива увага приділяється питанням енергозбереження, зокрема використанню електроенергії, ПММ, альтернативних видів палива – відходів лісозаготівель і переробки деревини.

Для цього в області розроблено Регіональну галузеву програму енергозбереження.

В рамках Програми на сьогоднішній день на базі Цуманського державного підприємства експлуатується комплекс по виробництву паливних пілет.

В Маневицькому, Камінь-Каширському, Цуманському, Ківерцівському, Володимир-Волинському, Городоцькому, Колківському, Любешівському, Любещівагроліс, Ратнівському, Ковельському держлісгоспах на базі встановлених стаціонарних рубальних машин для подрібнення кускових відходів та відходів від заготівель, здійснюється виготовлення технологічної та паливної тріски, яку ми поставляємо деревообробним підприємствам та бюджетним установам.

Сьогодні у структурі управління всі наявні котельні переведені на використання дров і лісосічних відходів.

Використання відходів лісозаготівель та переробки деревини сьогодні є економічно доцільним та необхідним. За попередніми розрахунками, використанням 100,0 тис. кбм відходів як альтернативного палива (а це 154 000 Гкал) можна заощадити 25,0 млн кбм газу.

В даний час обласним управлінням лісового та мисливського господарства спільно з ІАЦ «Волиньенергософт» розроблено Програму створення ринку виробництва твердого біопалива у Волинській області.

Вказаним проектом передбачається на базі Володимир-Волинського, Маневицького, Ковельського, Камінь-Каширського та Ківерцівського держлісгоспів будівництво заводів з виробництва пілет загальною потужністю 63,9 тис. тон/рік.

Вказаний проект є прибутковим та ефективним для введення, що підтверджено не тільки прибутковістю та рентабельністю інвестицій, але й показниками інвестиційної привабливості: рівень чистого прибутку протягом 10 років проекту буде становити 36,3 млн грн.

З метою визначення обсягів переробки на 2018 рік держлісгоспами області проведено інвентаризацію лісопильного обладнання, атестацію робочих місць, передачу окремих верстатів у більш економічно доцільні технологічні виробництва.

В 4 кварталі поточного року планується за кошти державних підприємств придбати деревообробного обладнання на суму 28 млн грн.

Зокрема, буде закуплено лісопильні лінії SKYWOOD по чотирьох держлісгоспах: ДП «Камінь-Каширське ЛГ», ДП «Любомльське ЛГ», ДП «Старовижівське ЛГ», ДП СЛАП «Любешівагроліс».

Державні лісогосподарські підприємства в нинішніх економічних умовах ставлять особливий акцент на поглиблення переробки деревини. Це не лише спосіб покращити фінансове становище самих підприємств та наростити обсяги податків. Це внесок лісівників у європейське майбутнє України.

 

 

 

Григорій НОВОСАД, Іван ЗАБРОДЕЦЬ, відділ використання лісових ресурсів ВОУЛМГ

11 Коментарів “Переробка деревини у держлісгоспах: реалії Волині

  1. Ісаченко сказав:

    40% лісфонду собі на переробку – це, звичайно, круто! Ну як можна спокійно дивитися на такий некорпоратизований виробничий актив, що працює сам по собі, без належного керівництва менеджерів з
    мінапк!

    Увійдіть, щоб коментувати
    • popkov сказав:

      …который распределяется вне общего конкурентного поля…развивается вопреки действующей концепции ….за  средства лесного хозяйства… О “схемах” производства и реализации – отдельный разговор….

      Гослесагентство активно развивает непрофильную деятельность и рано или поздно наткнется на противодействие деревообрабатывающего сегмента лесного сектора… Мне, к примеру совершенно не понятно зачем, имея практически за забором, современные и крупнейшие деревообрабатывающие предприятия /завод ДСП и лесопильный комплес/ , готовые скупить по отличным ценам всю заготавливаемую лесопродуцию, в Коростене модернизирую лесопильные цеха при лесничествах?  Это такая Стратегия?

      Увійдіть, щоб коментувати
  2. Ісаченко сказав:

    Откуда у нас такая дикая необходимость непременно прибить себя гвоздями к какой-нибудь стратегии, модели и загнать в колею хоть какой-то концепции?! Зачем это надо? Как работать – должно решать каждое предприятие за себя, а не за него кто-тот другой. Арбитром между тем “как лучше” и “как мы хотим” должны выступать местные власти. Местные! А не МинАПК и Гослесагентство. Опять же таки в первую очередь распорядитель ресурса – облгосадминистрации. Гослесхозы – разные, условия лесопользования и ведения хоздеятельности у них – разные. Не может быть никакой единой стратегии и одной модели. Кто-то отдал свои лесосеки на подряд частнику, кто-то оставил у себя лесорубные бригады. Если Волынь, Коростень, Берегомет ect развивают переработку – почему нет? Но план в 40% лесфонда – это, конечно, интересно. Как раз этот факт очень хорошо вписывается в принятую правительством общую стратегию развития лесной отрасли, наделавшей столько шуму своими планами корпоратизации отраслевых предприятий через единую производственную структуру.

    Увійдіть, щоб коментувати
  3. Ісаченко сказав:

    https://ukurier.gov.ua/uk/articles/igor-belenchuk-ne-mozhna-nasadzhuvati-lisgospam-09/

    Увійдіть, щоб коментувати
    • popkov сказав:

      Мне надоело повторять, что в украинской модели организации лесного хозяйства (я называю её гибридной)  интимно (как сиамские близнецы) срослись интересы собственника лесов (государства) и пользователей (если хотите вечных  арендаторов или концессионеров, имеющих право собственности на заготовленную древесину и доходы от её реализации). Эти интересы разные. В настоящее время в стране нет структуры, которая защищает интересы государства. Абсолютно все,  на стороне пользователей.  На мой взгляд – это тупик.

      Мои взгляды уже 20 лет неизменны.  Ваши мне тоже понятны… Работали бы Вы в Херсонской области они были бы иными… У Вас есть, чем пользоваться, а у них нет… Бытие определяет сознание.

      Кстати Украина – унитарная страна… И её леса принадлежат всем и каждому. Передача распоряжения ими местным властям, это лишь дань совдепии… ( производная от лозунга “Вся власть Советам” или Громадам – нужное подчеркните), которая на глазах превращается в сепаратизм…

      Увійдіть, щоб коментувати
      • Ісаченко сказав:

        Ну как же нет такой структуры, МЮ, которая защищает интересы государства в лесной отрасли! Налоговая, прокуратура, нацполиция, экология со всеми ее управлениями и департаментами, Лесагенция, наконец, вся вертикаль исполнительной власти! О чем Вы говорите?

        Увійдіть, щоб коментувати
  4. popkov сказав:

    Все эти структуры действуют в искаженном законодательном поле, не понимая что такое “хорошо” и что такое “плохо”. Мы не раз ещё вернемся к этому разговору, а сейчас извините времени нет.

    Увійдіть, щоб коментувати
  5. Popovich_Pavel сказав:

    Подтверждаю правоту МЮ. Такое не только в лесном хозяйстве. С ликвидацией общего надзора Прокуратуры, государственные интересы никто не защищает. Была идея, что общественные организации и частные лица с адвокатами заменят прокуратуру. Получили всплеск громадсько-активіського рекету, когда активисты, под соусом защиты прав человека или громад, пытаются заработать копеечку, попутно круша все, чего они не понимают, а иногда и сознательно разрушают неподконтрольные им работающие общественные институты.
    Все перечисленные ведомства “Налоговая, прокуратура (обновленная), нацполиция, экология со всеми ее управлениями и департаментами, Лесагенция, наконец, вся вертикаль исполнительной власти! ” в лучшем случае защищают ведомственные интересы, вперемежку с корупцией. Увы, маємо, що маємо.

    Увійдіть, щоб коментувати
    • OLEG Lystopad сказав:

      Вважаю, що не можна валити усе на купу, бо це спотворює картину. ЩО значить “екологія”?

      Є профільне міністерство, яке має лише центральний апарат і відповідні ф-ї, записані у його положенні.

      Є екоінспекція, яку добряче теж скоротили, і інспектори якої сидять на мінімальній зп. Її зараз намагаються реформувати, але спротив дуже сильний, плюс бюрократія.

      Є управління екології в ОДА, абсолютно непідконтрольні нікому крім самих ОДА. Їх структура не уніфікована, часто вони не мають ні кадрів, ні обладнання.

      Є громадські організації. Одні давно і ефективно працюють, інші лише створюють “білий шум”. І треба розрізняти їх теж.

      Так що пропоную обходитися без узагальнень. Або ж наводити статистику.

      Увійдіть, щоб коментувати
  6. Ісаченко сказав:

    Нам завтра привезуть нового начальника управління. З Вінничини – новий зубр. З Волині – новий начальник :))))

    Увійдіть, щоб коментувати
  7. OLEG Lystopad сказав:

    Павле, наведіть будь ласка приклади та статистику цього явища:

    “Получили всплеск громадсько-активіського рекету, когда активисты, под соусом защиты прав человека или громад, пытаются заработать копеечку, попутно круша все, чего они не понимают, а иногда и сознательно разрушают неподконтрольные им работающие общественные институты”

    Увійдіть, щоб коментувати

Залишити коментар